“Μαμά θα πάμε σήμερα στο κολυμβητήριο; Αύριο έχω σχολείο; Πότε είναι το μεθαύριο; ” Τέτοιου είδους ερωτήσεις έκανε ο γιος μου καθημερινά. Οι απαντήσεις που έδινα ικανοποιούσαν στιγμιαία την περιέργειά του, ωστόσο οι ερωτήσεις για το πρόγραμμα της εβδομάδας επέστρεφαν σύντομα. Πόσο καμάρωνα την προσπάθειά του να κατανοήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει!
Η έννοια του χρόνου είναι αφηρημένη και μπορούμε να την καλλιεργήσουμε σταδιακά ξεκινώντας από την προσχολική ηλικία. Η περιέργεια του παιδιού είναι η σπίθα που πυροδοτεί την διαδικασία της μάθησης.
Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε το ενδιαφέρον του παιδιού;
- Δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες στη δική του ξεχωριστή καθημερινότητα.
Το εβδομαδιαίο ημερολόγιο που θα κατασκευάσουμε θα τοποθετηθεί στο δωμάτιό του ώστε να το παρατηρεί, να το επεξεργάζεται και να το ρυθμίζει αυτόνομα.
- Συμμετέχοντας στη διαδικασία.
Είστε οι κατάλληλοι καθοδηγητές για το παιδί σας. Η εμπλοκή σας θα ενισχύσει τις συνεργατικές του δεξιότητες και την αυτοεκτίμησή του. Επιπλέον η συμμετοχή σας θα αναπτύξει την συναισθηματική σας σύνδεση.
Στη δική μας εκδοχή το πρόγραμμα της εβδομάδας είχε θέμα τους δεινόσαυρους.


Δείτε πώς να φτιάξετε το πρόγραμμα της εβδομάδας του δικού σας παιδιού.
Υλικά : διάφορα χαρτόνια, αφρώδες φύλλα, τσόχα, πλαστικό κορδόνι (ή σύρμα πίπας), μία χάντρα και κριτς κρατς τα οποία κολλάτε πίσω από κάθε εικόνα.








Πώς να το οργανώσετε:
1. Την επόμενη φορά που το παιδί θα ρωτήσει για το πρόγραμμα της εβδομάδας του, μπορείτε να πείτε:
” Τι ωραία που θέλεις να γνωρίζεις τις ημέρες που κάνεις πράγματα που σε ενδιαφέρουν! Μπορούμε να φτιάξουμε μαζί ένα δικό σου εβδομαδιαίο πρόγραμμα ώστε να ξέρεις μόνος/μόνη σου τις ημέρες των αγαπημένων σου δραστηριοτήτων”.
2. Κάνετε το παιδί επίκεντρο της δράσης.
Ρωτήστε τα πάντα! Τα παιδιά λατρεύουν να εκφέρουν γνώμη για πράγματα που τα αφορούν. Και καλά κάνουν! Όταν τα παιδιά παίρνουν μία απόφαση, έχουν τη δυνατότητα να σκεφτούν τις επιλογές τους, να αναγνωρίσουν τα ενδιαφέροντά τους και να ανακαλύψουν την εικόνα του εαυτού τους.
Το παιδί μπορεί να αποφασίσει:
- Το θέμα του εβδομαδιαίου προγράμματος και τις εικόνες που το διακοσμούν. Μπορείτε να αναζητήσετε εικόνες από παιδικά περιοδικά, διαφημιστικά φυλλάδια, ακόμα και από τις ζωγραφιές του παιδιού εάν το ίδιο συμφωνεί. Επίσης με την βοήθειά σας, το παιδί μπορεί να αναζητήσει και να εκτυπώσει εικόνες που το ενδιαφέρουν από το διαδίκτυο.
- Τις σταθερές δραστηριότητες της εβδομάδας . Συζητήστε ποιες είναι οι αγαπημένες του δράσεις και συμπεριλάβετε στις επιλογές του και τις οικογενειακές σας συνήθειες ή παραδόσεις. Για παράδειγμα την καθιερωμένη επίσκεψη στην γιαγιά και στον παππού, την ημέρα ταινίας κτλ. Επιπλέον, αν μέσα στην εβδομάδα προκύψει κάποια άλλη “ευθύνη” του παιδιού, μπορείτε για υπενθύμιση να προσθέσετε ένα νέο καρτελάκι. Για παράδειγμα μια εικόνα βιβλίου την ημέρα Πέμπτη, για να θυμηθεί το παιδί να επιστρέψει το παραμύθι που δανείστηκε από την Δανειστική Βιβλιοθήκη της μαμάς.
- Τον χώρο του σπιτιού που είναι βολικός για να κάνετε την κατασκευή σας ή κάτι που θα έκανε την διαδικασία πιο ευχάριστη. Για παράδειγμα ο Άγγελος είχε προτείνει να βάλουμε μουσική και να καθίσουμε στο πάτωμα.
- Το σημείο του παιδικού δωματίου που θα τοποθετήσει το ημερολόγιο. Μπορείτε να του δώσετε κάποιες επιλογές και να το αφήσετε να πάρει την τελική απόφαση. Προτείνετε σημεία του δωματίου που το παιδί έχει συχνή οπτική επαφή και αναρτήστε το σύμφωνα με το ύψος του.
3. Ενθαρρύνετε την συνεργασία.
Η δυάδα είναι η πρώτη ομάδα στην οποία θα συμμετέχει το παιδί σας. Εσείς μπορείτε να είστε ο “πρώτος” του συνεργάτης. Μέσα από την ασφάλεια που παρέχει το οικογενειακό περιβάλλον, το παιδί βιώνει την θετική αλληλεξάρτηση, μαθαίνει να αναλαμβάνει αρμοδιότητες και να επιλύει “προβλήματα” για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Μερικές ιδέες για την λειτουργία της ομάδας σας:
- Επιλέξτε αρμοδιότητες για να ολοκληρώσετε μια εργασία. Για παράδειγμα προκειμένου να διακοσμήσετε το ημερολόγιο, ο ένας μπορεί να αναλάβει το κόψιμο των εικόνων και ο άλλος το κόλλημα των εικόνων.
- Μοιράστε τα υλικά χρησιμοποιώντας συνεχώς εκφράσεις όπως: “μπορώ να έχω το ψαλίδι παρακαλώ; Χρησιμοποιώ την κόλλα τώρα όμως αμέσως μόλις τελειώσω θα σου την δώσω. Χρειάζεσαι κάποια βοήθεια με αυτό; Θα ήθελες να προσπαθήσουμε μαζί;”
- Συζητήστε για ποιο λόγο καταλήξατε σε μια απόφαση και ενθαρρύνετε τον διάλογο. Για παράδειγμα: “προτείνω να βάλουμε το εβδομαδιαίο σου πρόγραμμα κοντά στο κρεβάτι σου έτσι ώστε κάθε πρωί να το κοιτάς και να αλλάζεις μέρα. Εσύ τι λες; “
- Μετά την ολοκλήρωση μιας εργασίας γιορτάστε το με ένα “ομαδικό σύνθημα” ή “ομαδική χειρονομία” όπως για παράδειγμα “τα καταφέραμε!” ή “κόλλα το συνεργάτη!”

Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα με πράξεις. Γίνετε πρότυπο συνεργασίας και ευγένειας αναπτύσσοντας τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Θα εκπλαγείτε με το αποτέλεσμα!
Θέλεις περισσότερες ιδέες; Κάνε εγγραφή στο newsletter του makeitconnected.gr και έλα στην ομάδα μας!
19/11/2021
Είναι μια πολύ όμορφη ιδέα, όπου η κατασκευή που θα κάνουμε(έβδομαδιαίο ημερολόγιο)θα βάλει σε τάξη όλο τον διαδραστικό κόσμο του παιδιού.Επειδη συμβάλλει και το ίδιο στην κατασκευή και την δημιουργία του,ανατρέχει κάθε μέρα εκει,βλέπει τί έχει να κάνει και αυτό το βοηθάει να ‘οργανώσει ‘καλύτερα την ημέρα του.Σούπερ ιδέα!!!!!!