Ως μητέρα λατρεύω την λάμψη στα μάτια του παιδιού μου, όταν διαβάζω τα αγαπημένα του παιδικά βιβλία. Από την άλλη πλευρά, ως αναγνώστρια, απολαμβάνω να “ταξιδεύω” στις σελίδες τους και να με συγκινεί η “κρυμμένη σοφία” τους. Ένα τέτοιο βιβλίο είναι το “Οχ χταπόδι λάθος πόδι“.
Συγγραφέας: Αντώνης Παπαθεοδούλου
Εικονογράφος: Πέτρος Μπουλούμπασης
Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Μεγαλώνοντας, ο Γιάννος το χταπόδι ανέλαβε ένα σωρό ευθύνες. Κάθε του πόδι έχει διαφορετικό επάγγελμα αλλά όλα μαζί έχουν έναν κοινό σκοπό: Να γίνουν όλα με τον καλύτερο τρόπο! Ξυπνάει λοιπόν πρωί πρωί και στέλνει τα πόδια του στις δουλειές τους... Το πρώτο είναι γιατρός, το δεύτερο μάγειρας, το τρίτο πυροσβέστης, το τέταρτο οικοδόμος, το πέμπτο ζαχαροπλάστης, το έκτο φωτογράφος, το έβδομο κηπουρός και το όγδοο κουρέας. Όμως, όσο και να προσπαθεί ο Γιάννος, κάποιες μέρες είναι δύσκολες. Τότε όλα πάνε στραβά...Το ένα πόδι πάει στη δουλειά του άλλου και γίνεται χαμός! Ευτυχώς, όσοι αγαπούν τον Γιάννο καταλαβαίνουν ότι κανείς δεν είναι τέλειος. Ότι η αποτυχία είναι κομμάτι της προσπάθειας. Ότι τα λάθη μπορούν να γίνουν ευκαιρία για βελτίωση. Όσο για τον Γιάννο; Δεν τα παρατάει! Αναγνωρίζει τα λάθη του και από την αρχή πάλι ξεκινάει!
Εκπαιδευτικές δραστηριότητες με τον Γιάννο το χταπόδι
1. Γνωρίσαμε τους Τακτικούς αριθμούς

Έφτιαξα τον Γιάννο χρησιμοποιώντας χαρτόνι, ματάκια χειροτεχνίας και σύρματα πίπας. Πάνω από κάθε πόδι έγραψα τις λέξεις και τους αριθμούς που δείχνουν την σειρά, 1ο, 2ο, 3ο, 4ο, 5ο, 6ο, 7ο, 8ο (Τακτικοί αριθμοί). Έπειτα ενθάρρυνα το παιδί να ζωγραφίσει σε μικρά χαρτάκια ένα αντικείμενο για κάθε επάγγελμα του Γιάννου και να κολλήσει από ένα κομμάτι σπάγκο πίσω τους.


Ξεφύλλισα ξανά το βιβλίο και παρότρυνα το παιδί να παρατηρήσει τις λέξεις που δείχνουν τη σειρά, στις σελίδες που παρουσιάζουν τα επαγγέλματα των ποδιών του Γιάννου. Στη συνέχεια, έδωσα στον Άγγελο την κατασκευή και του ζήτησα να αντιστοιχίσει τα ζωγραφισμένα χαρτάκια με το κατάλληλο πόδι του Γιάννου.
2. Βάλαμε βεντούζες (χάντρες) στα πλοκάμια του Γιάννου, για να πιάνει καλύτερα τα πράγματά του.


Χρησιμοποίησα ένα ζάρι με αριθμούς και χάντρες.
Εναλλάξ, ρίχνουμε το ζάρι και κοιτώντας τον αριθμό, μετράμε και βάζουμε τις ανάλογες “βεντούζες” στα πόδια του Γιάννου.
Μπορούμε να συνεχίσουμε το παιχνίδι συγκρίνοντας ποιος από τους δύο (ενήλικας ή παιδί) έτυχε μεγαλύτερο αριθμό στο ζάρι.
Για μεγαλύτερα παιδιά :
- Στο τέλος του παιχνιδιού, παροτρύνουμε το παιδί να δει πόσες “βεντούζες” έχει το πρώτο πόδι, πόσες το δεύτερο κ.τ.λ.
- Μπορούμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να παρατηρήσει σε ποιο πόδι του Γιάννου υπάρχουν περισσότερες “βεντούζες” και σε ποιο λιγότερες.
- Τυλίγουμε τα πόδια του Γιάννου μεταξύ τους και ζητάμε από το παιδί να τον “βοηθήσει” να τα ξεμπερδέψει (εξάσκηση λεπτής κινητικότητας).
Τις επόμενες μέρες, στόλισα την κατασκευή μας και συχνά μπέρδευα τα χαρτάκια λέγοντας ότι ο Γιάννος έστειλε πάλι τα πόδια του σε λάθος δουλειές. Αυτό κινητοποιούσε τον Άγγελο να παρατηρεί το βιβλίο και να παίζει με το εκπαιδευτικό υλικό για να “βοηθήσει” τον Γιάννο το χταπόδι να ξεμπερδέψει τα πόδια του.
Θέλετε να συνεχίσετε να μαθαίνετε παίζοντας; Μαγειρέψτε γεωμετρικά σχήματα με τον Άκη Σχηματάκη!