Ο καιρός επηρεάζει τη ζωή μας με διάφορους τρόπους. Ως “ξεναγοί” των μικρών παιδιών στον κόσμο που τα περιβάλλει, μπορούμε να αξιοποιήσουμε την περιέργειά τους για τα καιρικά φαινόμενα, παίζοντας ένα “παιχνίδι ρόλων” στο σπίτι μας. Χρησιμοποιώντας έναν χάρτη της Ελλάδας, χαρτοταινία και μερικές εικόνες, φτιάξαμε ένα τηλεοπτικό στούντιο και σε λίγο… το δελτίο καιρού από παιδιά και γονείς ήταν έτοιμο να βγει “στον αέρα!”
Προετοιμασία των παρουσιαστών
Με αφορμή το δελτίο καιρού που είδαμε στη τηλεόραση, πρότεινα στον Άγγελο να “γίνουμε” παρουσιαστές του καιρού. Κόλλησα τον χάρτη της Ελλάδας στον τοίχο και του έδειξα πού βρισκόμαστε. Δίνοντας έμφαση στο πρώτο γράμμα του ονόματος της πόλης μας, κόλλησα ένα κομμάτι κριτσ κρατσ σε εκείνο το σημείο. Έκανα το ίδιο και σε μακρινές περιοχές που κατοικούν συγγενείς μας και σε μέρη που έχουμε ταξιδέψει. Τέλος, κόλλησα κριτσ κρατσ πίσω από τις εκτυπώσιμες εικόνες με τα καιρικά φαινόμενα.
Συζητήσαμε για τον εξοπλισμό των μετεωρολόγων και του εξήγησα πότε χρησιμοποιούμε τις λέξεις “μποφόρ” και “βαθμοί κελσίου”. Με τη βοήθειά μου, συμπλήρωσε το όνομά του στην καρτέλα του παρουσιαστή του δελτίου και τέλος πήγαμε στις ντουλάπες μας για να ντυθούμε “επίσημα” (έτσι μου είπε ο Άγγελος). Τέλος, κόλλησα κολλητική ταινία στον τοίχο, έτσι ώστε να… “βρισκόμαστε μέσα” στην οθόνη μιας τηλεόρασης.

Σε λίγο όλα ήταν έτοιμα! Η πρώτη που θα παρουσίαζε το δελτίο θα ήμουν εγώ, οπότε ο Άγγελος διάλεξε κάποια καιρικά φαινόμενα και τα έβαλε στον χάρτη. Του ζήτησα να κάνει έναν ήχο ή μια μουσική έναρξης της εκπομπής και τότε…το δελτίο καιρού από παιδιά και γονείς άρχισε!
Δελτίο καιρού από παιδιά και γονείς
“Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας! Καλή και δημιουργική εβδομάδα σε όλους. Ας δούμε πώς θα είναι ο καιρός αύριο.” είπα.
Ξεκινώντας από πάνω προς τα κάτω, έδειχνα τα μέρη που είχαμε διαλέξει, αναφέροντας:
- Το όνομα του τόπου
- Τη θερμοκρασία (αν είναι χαμηλή ή υψηλή για την εποχή)
- Το καιρικό φαινόμενο
- Την ένταση των ανέμων (μεγάλη ή μικρή)
Για μεγαλύτερα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορείτε:
- Να ονοματίσετε τα γεωγραφικά τμήματα της Ελλάδας
- Να χρησιμοποιήσετε εκφράσεις όπως για παράδειγμα “οι άνεμοι θα πνέουν”
- Να αναφέρετε τη θερμοκρασία σε “βαθμούς Κελσίου”
- Να αναφέρετε αριθμητικά “τα Μποφόρ”

Φυσικά, ο Άγγελος παρουσίασε το δελτίο καιρού με τον δικό του τρόπο, ωστόσο καθώς περνούσε η ώρα, χρησιμοποιούσε περισσότερο το παραπάνω λεξιλόγιο.
Καθημερινός πίνακας καιρού
Αρκετά χρόνια πριν, φτιάξαμε μαζί με τον γιο μου ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων. Από τότε, το είχε τοποθετήσει στο δωμάτιό του και το χρησιμοποιούσε καθημερινά. Αργότερα, σκέφτηκα να δημιουργήσω ακόμα έναν απλό πίνακα, για να “σημειώνει” τον καιρό της κάθε ημέρας.
Αυτός ήταν ο πίνακας που δημιούργησα τότε. Χρησιμοποίησα διάφορα χαρτόνια, τσόχα και ένα διπλόκαρφο.


Επιπλέον, μπορούμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να περιγράψει τον καιρό της ημέρας, με το εκτυπώσιμο που δημιούργησα.


Το φύλλο εργασίας για τον “καιρό σήμερα” διατίθεται εδώ.