Οι δεξιότητες συνεργασίας μας επιτρέπουν να ζούμε αρμονικά και δημιουργικά με τους άλλους. Ως μέλη μιας ομάδας που μας εξελίσσει, είμαστε πιο δυνατοί και πιο ευτυχισμένοι. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας βλέπουν τον κόσμο εγωκεντρικά, ωστόσο μπορούν να κατανοήσουν τα θετικά της ομαδικότητας και να λειτουργήσουν συνεργατικά. Πρώτα η οικογένεια και έπειτα το σχολείο, μπορούν να θέσουν τις βάσεις για συνεργασία, ενθαρρύνοντας τα μέλη τους να συνυπάρχουν ομαλά.
Η καθημερινότητα μιας οικογένειας προσφέρει πολλές ευκαιρίες για συνεργασία. (Δείτε πώς συνεργαστήκαμε για να φτιάξουμε το εβδομαδιαίο ημερολόγιο του παιδιού) Καταστάσεις που αφορούν άμεσα το παιδί, έχουν περισσότερες πιθανότητες να το κινητοποιήσουν. Για παράδειγμα μπορούμε να του προτείνουμε να συνεργαστούμε στο στρώσιμο του τραπεζιού για να φάμε γρηγορότερα ή να τακτοποιήσουμε τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ για να μείνουμε περισσότερο χρόνο στο πάρκο.
Στο σχολείο, μέθοδοι όπως τα project, η επίλυση ενός ομαδικού προβλήματος ή η εργασία σε μικρές ομάδες, βοηθούν τα παιδιά να προσεγγίσουν την έννοια της συνεργασίας, ευχάριστα και αβίαστα. Ο/η εκπαιδευτικός, διαλέγει καταστάσεις που έχουν νόημα για τα παιδιά, προτείνει τη συνεργασία και τα ενθαρρύνει λεκτικά. (Δείτε εδώ ένα αυτοσχεδιαστικό παιχνίδι συνεργασίας με κίνηση)
Μαθαίνω για τη συνεργασία με ένα παράδειγμα
Η συνεργασία δεν είναι μόνο ανθρώπινο προνόμιο. Αξιοποιώντας το παράδειγμα με το πέταγμα της χήνας που βρήκα εδώ δημιούργησα ένα εκτυπώσιμο παιχνίδι, το οποίο θα βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν τα θετικά της συνεργασίας.
Η συνεργασία των χηνών
Οι χήνες, στο ταξίδι τους προς τον νότο, πετούν σε σχηματισμό V. Όπως υποστηρίζει η επιστήμη, αυτό συμβαίνει για να έχουν ένα ασφαλέστερο ταξίδι. Πώς; Με τη συνεργασία μεταξύ τους!
- Όταν η κάθε χήνα χτυπά τα φτερά της, δημιουργεί ανοδικό ρεύμα για εκείνη που ακολουθεί αμέσως μετά. Με το να πετούν λοιπόν σε σχηματισμό V, κουράζονται λιγότερο.
- Αν μια χήνα βγει έξω από τον σχηματισμό, αμέσως καταλαβαίνει τη δυσκολία να προχωρήσει μόνη της και επιστρέφει για να επωφεληθεί από το ανοδικό ρεύμα που δημιουργεί η χήνα που βρίσκεται μπροστά.
- Όταν μια χήνα κουραστεί πηγαίνει στο πίσω μέρος του σχηματισμού και κάποια άλλη έρχεται μπροστά.
- Οι χήνες που βρίσκονται πίσω φωνάζουν με σκοπό να ενθαρρύνουν εκείνες που βρίσκονται μπροστά προκειμένου να διατηρήσουν την ταχύτητά τους.
- Όταν μια χήνα αρρωστήσει ή τραυματιστεί και πέσει στο έδαφος, δύο άλλες την ακολουθούν για να τη βοηθήσουν και να την προστατέψουν. Μένουν μαζί της μέχρι να είναι σε θέση ή να πετάξει ξανά. Μόνο τότε ξεκινούν ξανά το ταξίδι τους.
Αφού διαβάσουμε, συζητήσουμε και εξηγήσουμε στο παιδί το παράδειγμα με την συνεργασία των χηνών, μπορούμε να παίξουμε μαζί αυτό το εκτυπώσιμο παιχνίδι.
Το εκτυπώσιμο επιτραπέζιο παιχνίδι διατίθεται εδώ.
Αρχικά κόβουμε τις εικόνες με τις χήνες και τις κάρτες με τα γεγονότα. Ο πρώτος παίκτης βάζει τις χήνες τυχαία στο εκτυπώσιμο με τον σχηματισμό V και έπειτα διαλέγει τυχαία μία κάρτα. Τότε πρέπει να αλλάξει την διάταξή τους, σύμφωνα με τον τρόπο συνεργασίας τους. Έπειτα είναι η σειρά του άλλου παίκτη να κάνει το ίδιο. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να τελειώσουν οι κάρτες.
Για παράδειγμα στην κάρτα που λέει: ” Οι χήνες με τους αριθμούς 4 και 7 πάνε πίσω. Τι θα κάνουν για να ενθαρρύνουν τις υπόλοιπες;”, ο παίκτης χρειάζεται να μετακινήσει τις συγκεκριμένες χήνες στο τέλος του σχηματισμού και εκείνες που ήταν τελευταίες να πάρουν τις θέσεις τους. Επιπλέον, χρειάζεται να αναπαραστήσει τις ενθαρρυντικές κραυγές των χηνών 4 και 7, εφόσον έτσι λειτουργεί η ομάδα.
Σε περίπτωση που το παιδί ξεχάσει τον τρόπο συνεργασίας των χηνών, ο διαμεσολαβητής (γονέας ή εκπαιδευτικός) ξανά διαβάζει τις πληροφορίες.
Τέλος, θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε το παιδί, τι πιστεύει ότι θα γινόταν αν κάθε χήνα έκανε το ταξίδι μόνη της.
Εσείς τι λέτε;
Με την εγγραφή σας στο newsletter έχετε πρόσβαση στο ΔΩΡΕΑΝ παιδαγωγικό υλικό της βιβλιοθήκης του makeitconnected!