“Θέλουμε η τάξη μας να είναι ένα δίκαιο και χαρούμενο μέρος”, είπε η κυρία Σοφία. Τι να σημαίνει άραγε αυτό; H κυρία Σοφία είναι η φανταστική κουκουβάγια της τάξης μας και τα λόγια της είναι σοφά. Σήμερα αποφασίσαμε να συζητήσουμε τους κανόνες της τάξης μας και να ανακαλύψουμε τι εννοούσε!
Οι κανόνες της τάξης προσφέρουν την αίσθηση της ασφάλειας στα μικρά παιδιά. Γνωρίζοντας ποια είναι τα όρια της συμπεριφοράς τους, εξερευνούν με μεγαλύτερη άνεση τον “νέο κόσμο του σχολείου” και είναι περισσότερο προετοιμασμένα για νέες διαπροσωπικές σχέσεις και εμπειρίες.
Τα παιδιά μπορούν από νωρίς να μάθουν ποια συμπεριφορά είναι αποδεκτή και ποια όχι και αυτό αποτελεί ένα από τα πολυτιμότερα “μαθήματα” στη ζωή τους. Το επιτραπέζιο παιχνίδι που δημιούργησα “Βάζω τα όριά μου”, βοηθάει τα παιδιά να εξασκηθούν στην θέσπιση ορίων με ευχάριστο τρόπο.
Ωστόσο, η τήρηση των κανόνων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Γονείς και εκπαιδευτικοί έχουμε περισσότερες πιθανότητες θετικής επικοινωνίας, όταν εξηγούμε το “γιατί” του κανόνα και ακόμα καλύτερα, όταν εκμαιεύουμε το “γιατί” από τα ίδια τα παιδιά.
Χρησιμοποιώντας ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, μπορούμε να τα βοηθήσουμε να σκεφτούν κριτικά και να αντιληφθούν ποια είναι η αποδεκτή και μη αποδεκτή συμπεριφορά. Με αυτόν τον τρόπο, ο κανόνας είναι αποτέλεσμα “συνδημιουργίας” και αυξάνει τις πιθανότητες να τηρηθεί. Παρ’ όλα αυτά, εμείς ως ενήλικες οφείλουμε να είμαστε σταθεροί στις απαγορεύσεις μας και να επικοινωνούμε τα όριά μας με σεβασμό και σαφήνεια.
Συζητάμε τους κανόνες της τάξης μας
Αρχικά, μπορούμε να θέσουμε ερωτήσεις όπως:
- Τι είναι οι κανόνες;
- Που υπάρχουν κανόνες;
- Που μας βοηθούν οι κανόνες;
- Ξέρετε κάποιον κανόνα που να προστατεύει την ασφάλεια ή την υγεία σας;
- Στο σπίτι ακολουθείτε κάποιον κανόνα;
Στη συζήτηση που θα ακολουθήσει, μπορούμε να κινητοποιήσουμε τα παιδιά να σκεφτούν κανόνες και έπειτα να τα ενθαρρύνουμε να τους ταξινομήσουν. Για παράδειγμα, υπάρχουν κανόνες που αφορούν τον σεβασμό στον χώρο που βρισκόμαστε, κανόνες για τους άλλους ανθρώπους και κανόνες για τον εαυτό μας. Δείτε εδώ και αποκτήστε ΔΩΡΕΑΝ το εκτυπώσιμο με την εξήγηση του όρου, τις κατηγορίες και μερικά παραδείγματα κανόνων για παιδιά.
Για παράδειγμα ο κανόνας “κρατώ το δωμάτιό μου καθαρό” σχετίζεται με τον χώρο, ο κανόνας “δεν διακόπτω τους άλλους όταν μιλούν” αφορά τον σεβασμό μου προς τους άλλους και ο κανόνας “πλένω τα δόντια μου πριν κοιμηθώ” αφορά την αυτοφροντίδα που προσφέρω στον εαυτό μου.
Τα λόγια της “κυρίας Σοφίας“
Στην εκτυπώσιμη πινακίδα, η σοφή κουκουβάγια της τάξης λέει κάτι πολύ σημαντικό. “Θέλουμε η τάξη μας να είναι ένα δίκαιο και χαρούμενο μέρος”. Τι να εννοεί άραγε; Πώς μπορούμε να το πετύχουμε αυτό;
Δείχνοντας και διαβάζοντας τις καρτέλες με τους κανόνες της τάξης μας, παροτρύνουμε τα παιδιά να αναρωτηθούν το “γιατί” του κάθε δικού μας κανόνα και να προσπαθήσουν να φανταστούν “τι θα γινόταν εάν” δεν τον ακολουθούσαμε. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν τις συνέπειες της μη τήρησης των κανόνων.
Στη συνέχεια, κάθε φορά που η ομάδα συμφωνεί με έναν κανόνα, ο/η νηπιαγωγός ή ένα παιδί μπορεί να τοποθετεί την κάρτα κάτω από την πινακίδα της “κυρίας Σοφίας”. Στο εκτυπώσιμο υλικό υπάρχουν και άδειες καρτέλες, σε περίπτωση που η δική σας ομάδα σκεφτεί επιπλέον κανόνες.
Τέλος, κάθε παιδί μπορεί να βάζει μια υπογραφή ή το δακτυλικό του αποτύπωμα στο “συμβόλαιο της τάξης”, για να δηλώσει την συγκατάθεσή του στους κανόνες της τάξης. Παράλληλα, προτείνω να ακούσουμε και γιατί όχι, να χορέψουμε “το τραγούδι για τους κανόνες της τάξης” που θα βρείτε εδώ!
Το εκτυπώσιμο υλικό με την πινακίδα, τους κανόνες και το συμβόλαιο της τάξης, διατίθεται εδώ
Τελικά μάθαμε πώς γίνεται η τάξη μας ένα δίκαιο και χαρούμενο μέρος;
Με την εγγραφή σας στο newsletter έχετε πρόσβαση στο ΔΩΡΕΑΝ παιδαγωγικό υλικό της βιβλιοθήκης του makeitconnected!