Όταν φτιάχνουμε μια ιστορία εξωτερικεύουμε τις σκέψεις, τις εμπειρίες και τα συναισθήματά μας. Η ομαδική σύνθεση μιας ιστορίας είναι μια σπουδαία ευκαιρία να εκφράσουν τα παιδιά τον εσωτερικό τους κόσμο και ταυτόχρονα να δημιουργήσουν ομαδικά.
Κάθε ιστορία περιέχει κάποια “μηνύματα”, όπως αξίες ζωής, προβληματισμούς, προκαταλήψεις, εσωτερικές συγκρούσεις ή δυσκολίες. Μέσω της φαντασίας και της “ομαδικής επικοινωνίας” τα παιδιά μπορούν να επικοινωνήσουν ευκολότερα όλα τα παραπάνω, χωρίς τον φόβο ότι θα κριθούν.
Παράλληλα, η ομαδική σύνθεση μιας ιστορίας ενισχύει το δέσιμο της ομάδας, την ενεργητική ακρόαση και την αποδοχή μεταξύ των μελών της. Οι ιδέες του κάθε παιδιού αξιοποιούνται και συμβάλλουν στο τελικό αποτέλεσμα.
Ακόμη, η συνεργασία για την επίτευξη ενός στόχου καλλιεργεί την ομαδικότητα και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Επιπλέον, η θετική ομαδική ενέργεια συχνά προσφέρει αισθήματα ανακούφισης και βοηθάει τα παιδιά να μοιραστούν έμμεσα τις ανησυχίες τους.
Σύνθεση μιας ιστορίας – Ο εκτυπώσιμος χαρταετός μας

Ο εκτυπώσιμος χαρταετός με τα βήματα μιας ιστορίας διατίθεται εδώ
Για να φτιάξουμε μια ιστορία συνεργατικά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον εκτυπώσιμο χαρταετό που δημιούργησα. Αφού συζητήσουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να πλάσουμε μια φανταστική ιστορία, φτιάχνουμε μια ομάδα τεσσάρων μαθητών ή μελών οικογένειας, ή φίλων. Το παιχνίδι παίζεται και με περισσότερα άτομα, ωστόσο χρειάζεται τουλάχιστον δύο για να υπάρχει συνεργασία.
Σε περίπτωση που βρισκόμαστε σε τάξη, τα παιδιά της ομάδας μπορούν είτε να σταθούν, είτε να καθίσουν σε καρέκλες, μπροστά στα υπόλοιπα παιδιά. Φανταζόμαστε ότι “η ομάδα σύνθεσης της ιστορίας” είναι ένας παραμυθάς!
Στη συνέχεια, η ιστορία δημιουργείται καθώς τα παιδιά δίνουν απαντήσεις στα ερωτήματα που υπάρχουν στον εκτυπώσιμο χαρταετό. Συγκεκριμένα, κάθε παιδί εναποθέτει τις ιδέες του σύμφωνα με το “βήμα” που αναλαμβάνει.
Για να μοιράζουμε “τα βήματα δημιουργίας της ιστορίας”, μπορούμε να καλέσουμε τα παιδιά να κάτσουν τυχαία σε μία σειρά και έπειτα να αναλάβει το κάθε παιδί το “βήμα” που του αναλογεί. Εναλλακτικά, μπορούμε να παροτρύνουμε τα παιδιά να διαλέξουν τυχαία ένα χρωματιστό χαρτάκι (κόκκινο, κίτρινο, πράσινο, μπλε), το οποίο θα δηλώνει ποιο βήμα θα αναλάβει ο καθένας.
Τέλος, η κάθε ομάδα συνθέτει τη δική της ιστορία και το κοινό χειροκροτεί το ομαδικό αποτέλεσμα. Ο/η καθοδηγητής της διαδικασίας επιδιώκει την αποδοχή όλων των ιδεών των παιδιών και εμψυχώνει την ομάδα.