Όλοι οι άνθρωποι έχουμε διαφορετικά χαρακτηριστικά, ωστόσο κατά τη διάρκεια της ζωής μας βιώνουμε κοινά συναισθήματα και έχουμε τις ίδιες ανάγκες. Ως “ξεναγοί” των παιδιών μας στον κόσμο που τα περιβάλλει, μπορούμε να καλλιεργήσουμε τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, με συζητήσεις, με παιχνίδια και κυρίως με τη στάση ζωής μας. Όταν αποδεχθούμε τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά των άλλων, καθώς και τα δικά μας, το διαφορετικό δεν αποτελεί απειλή αλλά ευκαιρία για εξερεύνηση, κριτική σκέψη και ανάπτυξη. Παρακάτω, προτείνω κάποιες δραστηριότητες με αφορμή το βιβλίο “Η Βαλίτσα”, το οποίο λατρέψαμε εγώ και ο γιος μου.
Τίτλος: Η Βαλίτσα
Συγγραφέας / Εικονογράφος : Chris Naylor-Ballesteros
Εκδόσεις Διόπτρα
Μια μέρα, εμφανίστηκε ένα παράξενο ζώο, σέρνοντας μια μεγάλη βαλίτσα. Ένιωθε κουρασμένο, λυπημένο και φοβισμένο. Τα άλλα ζώα, αναρωτήθηκαν..."Γιατί είναι εδώ; Τι να έχει μέσα η βαλίτσα; Μπορούμε να εμπιστευτούμε αυτόν τον περίεργο ξένο;" Φοβήθηκαν τόσο, που έκαναν κάτι τρομερό... Την ώρα που ο περίεργος ξένος κοιμόταν, εκείνα έσπασαν τη βαλίτσα του! Ευτυχώς, τα ζώα θέλησαν να επανορθώσουν. Τότε έκαναν μια σπουδαία ανακάλυψη! Ότι η κατανόηση, η ευγένεια και η αποδοχή, είναι όλα όσα χρειάζονται για την αρχή μιας νέας φιλίας!
Δραστηριότητες με αφορμή το βιβλίο “Η Βαλίτσα”
1. Κάναμε παζλ το φλιτζάνι του “παράξενου ζώου”
Δημιούργησα ένα εκτυπώσιμο, το πλαστικοποίησα και το έκοψα σαν παζλ. Έπειτα, έδωσα στον Άγγελο τα κομμάτια από το “σπασμένο φλιτζάνι”, και τον ενθάρρυνα να τα συναρμολογήσει, όπως έκαναν οι ήρωες της ιστορίας.
2. Δραματοποίηση του βιβλίου “Η Βαλίτσα”
Υλικά: Κουτί παπουτσιών, άσπρη κορδέλα, πλαστικό καπάκι, κόκκινη κολλητική μονωτική ταινία, χαρτόνι, χαρτί
Αφού φτιάξαμε τη βαλίτσα του παράξενου ζώου, βάλαμε μέσα “τα κομμάτια του φλιτζανιού”, διαλέξαμε ρόλους και ξεκινήσαμε τη θεατρική δράση!
Αργότερα, πρότεινα στον Άγγελο, μια παραλλαγή της ιστορίας. Του έδωσα μία κόλλα Α4 και του ζήτησα να ζωγραφίσει ένα δικό του αγαπημένο αντικείμενο. Στη συνέχεια τον παρότρυνα να το κόψει σε τέσσερα μεγάλα κομμάτια και να τα βάλει μέσα στην αυτοσχέδια βαλίτσα. Έτσι, ξανά παίξαμε την ιστορία, συναρμολογώντας το δικό του “σπασμένο αντικείμενο”.
3. Συζήτηση για “διαφορές” και “ομοιότητες”
Το βιβλίο “Η Βαλίτσα”, αποτέλεσε ιδανική ευκαιρία να συζητήσουμε για τα διαφορετικά χαρακτηριστικά και τις κοινές ανάγκες των ανθρώπων. (Δείτε εδώ ένα εκτυπώσιμο παιχνίδι για να ανακαλύψουμε τα κοινά μας ενδιαφέροντα αλλά και τα πράγματα που μας αρέσει να κάνουμε ξεχωριστά)
Αρχικά, του ζήτησα να ζωγραφίσει τον “περίεργο ξένο” στο εκπαιδευτικό φυλλάδιο που δημιούργησα. Έπειτα, καθώς διάβαζα τα περιστατικά, τον ενθάρρυνα να κυκλώσει την εικόνα με το συναίσθημα που πίστευε ότι θα ένιωθε το παράξενο ζώο. Στη συνέχεια, ρώτησα πώς θα ένιωθε εκείνος, στις ίδιες καταστάσεις.
Στην συζήτηση που ακολούθησε ενθάρρυνα το παιδί:
- να συγκρίνει τις απαντήσεις που έδωσε για τα το “παράξενο ζώο” με τις απαντήσεις που έδωσε για τον εαυτό του
- να αναρωτηθεί αν οι υπόλοιποι άνθρωποι θα ένιωθαν το ίδιο και γιατί
- να σκεφτεί τις κοινές ανάγκες των ανθρώπων
- να συγκρίνει τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του “παράξενου ζώου” με τα δικά του
- να αναρωτηθεί αν οι υπόλοιποι άνθρωποι έχουν διαφορετικά εξωτερικά χαρακτηριστικά μεταξύ τους
- να σκεφτεί τί εννοούμε όταν λέμε “σεβόμαστε την διαφορετικότητα των άλλων”
- να θυμηθεί περιπτώσεις όπου μια “διαφορά” ενός ανθρώπου, ήταν ευκαιρία να μάθει κάτι καινούριο
- να σκεφτεί αν διαλέγουμε φίλους σύμφωνα με τα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους ή σύμφωνα με τον τρόπο που μας συμπεριφέρονται
Τέλος, ρώτησα τον Άγγελο, με ποιο τρόπο τα άλλα ζώα θα μπορούσαν να καλωσορίσουν τον “περίεργο ξένο” της ιστορίας μας. Τι θα μπορούσαν να του πουν; Πώς θα μπορούσαν να του δείξουν ότι σέβονται τη διαφορετικότητά του; Με ποιο τρόπο θα τον έκαναν να νιώσει αποδεκτός; (Δείτε εδώ τις ερωτήσεις που μπορούμε να κάνουμε μετά την ανάγνωση ενός βιβλίου)
Όλοι οι άνθρωποι είμαστε διαφορετικοί και ταυτόχρονα ίδιοι. Ωστόσο, οι ομοιότητές μας είναι πιο σημαντικές από τις διαφορές μας. Ας επικεντρωθούμε στα σημαντικά κοινά. Γιατί είναι καλύτερο να μάθουμε στα παιδιά να χτίζουν γέφυρες, παρά να τις γκρεμίζουν.
Το εκτυπώσιμο παιδαγωγικό υλικό για τις δραστηριότητες που προτείνονται διατίθεται εδώ.
Με την εγγραφή σας στο newsletter έχετε πρόσβαση στο ΔΩΡΕΑΝ παιδαγωγικό υλικό της βιβλιοθήκης του makeitconnected!