Η πρώτη φορά που ο γιος μου είδε χελιδόνια από κοντά, ήταν όταν είχαν φτιάξει μια φωλιά στο μπαλκόνι μας. Τότε, καθώς παρατηρούσαμε τα χαρακτηριστικά και τη συμπεριφορά τους, είπα στον Άγγελο ότι αυτά τα μικρά πουλιά έφτασαν εδώ κάνοντας ένα τεράστιο και επικίνδυνο ταξίδι. Αυτό του προκάλεσε μεγάλη περιέργεια, οπότε ψάξαμε περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο. Αργότερα, φανταστήκαμε ότι βοηθάμε τα χελιδόνια να ετοιμαστούν για το ταξίδι της επιστροφής και φτιάξαμε μια αυτοσχέδια ζυγαριά συγκρίνοντας το πιο βαρύ και πιο ελαφρύ φορτίο.
Μια ομάδα χελιδονιών στην Αφρική, ετοιμάζονται για το μεγάλο ταξίδι προς την Έλλάδα. Κάποια χελιδόνια μελετούν τον χάρτη της διαδρομής, ενώ κάποια άλλα μαζεύουν φαγητό και τις απαραίτητες προμήθειες. Τα μικρά χελιδονάκια τραγουδούν και συγκεντρώνουν παιχνίδια και λιχουδιές για το ταξίδι. Σε λίγη ώρα τα πράγματα που θα κουβαλήσουν μαζί τους τα χελιδόνια είναι έτοιμα. Όμως, το ταξίδι είναι δύσκολο και για να τα καταφέρει όλη η ομάδα, το βάρος πρέπει να μοιραστεί. Αποφασίζουν λοιπόν, το πιο βαρύ φορτίο να το κουβαλήσουν τα μεγάλα χελιδόνια και το πιο ελαφρύ τα μικρά.
Πρώτα, πρότεινα στον Άγγελο να φανταστούμε ότι είμαστε χελιδόνια και να μαζέψουμε από το σπίτι μας, μικρά αντικείμενα ή παιχνίδια που θα παίρναμε μαζί στο ταξίδι μας. Αφού “πετάξαμε” από δωμάτιο σε δωμάτιο, μαζέψαμε τα πράγματα σε έναν σάκο.
Έπειτα έφτιαξα μια αυτοσχέδια ζυγαριά (εμπνεύστηκα από αυτό το βίντεο), και παίρνοντας τον ρόλο ενός χελιδονιού είπα: Έφτασε η ώρα να μοιράσουμε το φορτίο!
Συγκρίνουμε το πιο βαρύ και πιο ελαφρύ αντικείμενο
Χωρίς να κοιτάμε, βάζουμε το χέρι μας μέσα στον σάκο και παίρνουμε από ένα αντικείμενο. Χρησιμοποιώντας την φαντασία μας, λέμε για ποιο λόγο το χελιδόνι χρειάζεται το συγκεκριμένο αντικείμενο. Για παράδειγμα: Το μικρό χελιδονάκι πήρε την μπάλα για να παίζει μπάσκετ με τους φίλους του.
Στη συνέχεια, ο καθένας βάζει το αντικείμενό του στη ζυγαριά και παρατηρούμε προς τα πού γέρνει. Ενθαρρύνουμε το παιδί να αναγνωρίσει και να ονοματίσει το πιο βαρύ και πιο ελαφρύ αντικείμενο.
Μετά από κάθε σύγκριση, ο ενήλικας (ως μεγάλο χελιδόνι) κρατάει το βαρύ και το παιδί (ως μικρό χελιδονάκι) το ελαφρύ. Αφού τελειώσουμε τη μοιρασιά του “φορτίου” μπορούμε να κινηθούμε στο χώρο, σαν να πετάμε, κρατώντας ο καθένας το δικό του σάκο. Έπειτα, μπορούμε να ανταλλάξουμε σάκο και να κάνουμε το ίδιο. Τέλος, μπορούμε να “πετάξουμε” χωρίς καθόλου φορτίο, ρωτώντας το παιδί αν συμφωνεί με την απόφαση των χελιδονιών να μοιράσουν το φορτίο ανάλογα με το βάρος.
Η φωλιά των χελιδονιών, προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον στον γιο μου. Εκτός των άλλων, ήταν μια ευκαιρία να μιλήσουμε για τα αποδημητικά πουλιά καθώς και για εκείνα που κινδυνεύουν από εξαφάνιση. Μάλιστα, με σκοπό να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες για αυτά, επισκεφτήκαμε τη Βιβλιοθήκη της περιοχής μας (δείτε πώς να οργανώσετε μια επίσκεψη στη Δημόσια Βιβλιοθήκη μαζί με το παιδί) και δανειστήκαμε μία εγκυκλοπαίδεια με τα πουλιά της Ελλάδας. Έτσι, ο Άγγελος και εγώ, μάθαμε παρέα!
Εκτυπώσιμο παιδαγωγικό υλικό για σύγκριση βάρους
Το παιδαγωγικό υλικό για τη σύγκριση βάρους, διατίθεται εδώ.
Με την εγγραφή σας στο newsletter έχετε πρόσβαση στο ΔΩΡΕΑΝ παιδαγωγικό υλικό της βιβλιοθήκης του makeitconnected!
Η ομάδα του make it connected μεγαλώνει! Σας ευχαριστώ!