Τα λάθη μας μπορούν να γίνουν σπουδαία ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας, να βελτιωθούμε και να επιτύχουμε τους στόχους μας. Ωστόσο, κάποιοι από εμάς δυσκολευόμαστε να υιοθετήσουμε αυτή την οπτική. Έχουμε συνδυάσει “το λάθος” με την αποτυχία, τη ντροπή, τον φόβο και ένα σωρό άλλες αρνητικές αντιδράσεις. Αυτό είναι κάτι που οι νέες γενιές χρειάζεται να το αποφύγουν, δε συμφωνείτε; Επειδή όλοι κάνουν λάθη, και δεν πειράζει. Οι ενήλικες και τα παιδιά μπορούν να μαθαίνουν από τα λάθη τους!
Ο καλύτερος τρόπος να διδάξουμε στα παιδιά πώς να διαχειρίζονται τα λάθη τους, είναι με το παράδειγμά μας. Συχνά, κάποιοι από εμάς δείχνουμε έντονη απογοήτευση ή νευρικότητα όταν κάνουμε κάποιο λάθος. Ωστόσο, μια θετικότερη στάση απέναντι “στο λάθος” ενθαρρύνει εμάς και τα παιδιά να το αποδεχθούμε και να το εξερευνήσουμε. Πείτε νοερά ή φωναχτά ” Μου φαίνεται ότι βιάστηκα εδώ, ας δώσω λίγο παραπάνω χρόνο στον εαυτό μου!” ή “Δεν μπορώ να αλλάξω αυτό που έχει γίνει αλλά τί θα μπορούσα να θυμάμαι την επόμενη φορά που θα συμβεί;”
Όταν αναγνωρίζουμε το “μικρό ή μεγάλο λάθος” και το συζητάμε σε ένα ασφαλές περιβάλλον, γίνεται μια σπουδαία ευκαιρία βελτίωσης! Θα ήταν υπέροχο αν τα παιδιά έλεγαν πιο συχνά: “Έκανα λάθος, θα πάρω μια βαθιά ανάσα και θα ξανά προσπαθήσω” ή ” Ήταν λάθος μου, λυπάμαι γιαυτό που έγινε. Θα με βοηθήσεις να σκεφτώ τι διαφορετικό μπορώ να κάνω την επόμενη φορά;”
Στην προσπάθειά μου να υπενθυμίσω σε εμένα και στον γιο μου ότι “τα λάθη” είναι οι καλύτεροί μας δάσκαλοι, δημιούργησα ένα εκτυπώσιμο. Το πλαστικοποίησα και το ανάρτησα σε κεντρικό σημείο του σπιτιού για να μην…ξεχνιόμαστε!
Τα παιδιά μπορούν να μαθαίνουν από τα λάθη τους
Εκτυπώνουμε και πλαστικοποιούμε το εκτυπώσιμο για να το χρησιμοποιούμε διαρκώς. Γράφουμε με μαρκαδόρο ζωγραφικής και σβήνουμε με ένα βρεγμένο και στραγγισμένο σφουγγαράκι.
Το εκτυπώσιμο για τη διαχείριση του “λάθους” διατίθεται εδώ.
Για να ενθαρρύνω τον Άγγελο να διαχειριστεί ένα λάθος, πρώτα τον παροτρύνω να σημειώσει πώς νιώθει γιαυτό. Ακούω ενεργητικά αυτό που έχει να μοιραστεί χωρίς να τον διακόπτω, ονομάζω τα συναισθήματά του και τα αποδέχομαι όλα. (Δείτε εδώ τις δεξιότητες της ενεργητικής ακρόασης)
Στη συνέχεια του λέω : “Εντάξη, τι θα ήθελες να κάνεις με αυτό το λάθος;” Του διαβάζω τη μεσαία στήλη και του ζητάω να διαλέξει μία ή περισσότερες ιδέες βάζοντας “τικ” στο κατάλληλο κουτάκι. Συζητάμε και τον ρωτάω μήπως έχει και εκείνος κάποια ακόμη ιδέα.
Τέλος, τον ρωτάω αν άλλαξε κάτι στον τρόπο που βλέπει “το λάθος” του, αν του έμαθε κάτι, και πώς νιώθει γιαυτό. Τον ενθαρρύνω να σημειώσει τα συναισθήματά του ή να ονομάσει κάποιο που δεν είναι γραμμένο στο εκτυπώσιμο.
Με την εγγραφή σας στο newsletter έχετε πρόσβαση στο ΔΩΡΕΑΝ παιδαγωγικό υλικό της βιβλιοθήκης του makeitconnected!