Οι λέξεις που δηλώνουν τη θέση στον χώρο, όπως για παράδειγμα “πάνω”, “κάτω”, “μπροστά”, “πίσω”, “δίπλα”, “μέσα”, καλλιεργούν τις μαθηματικές δεξιότητες. Αρχικά, για να βοηθήσουμε το παιδί να εξοικειωθεί με τη σημασία τους, μπορούμε να χρησιμοποιούμε καθημερινά τις λέξεις αυτές για να περιγράψουμε τη θέση των αντικειμένων στο σπίτι (π.χ. “Η ζακέτα σου είναι μέσα στη ντουλάπα”) ή να του κάνουμε σχετικές ερωτήσεις (π.χ. “Πού βρίσκεται η τσάντα;”). Επιπλέον, υπάρχουν διάφορα παιχνίδια που μπορούμε να παίξουμε μαζί του, έτσι ώστε να εξασκηθεί ευχάριστα. Εδώ, προτείνω ένα εκτυπώσιμο παιχνίδι με χωρικές έννοιες, που μπορείτε να το φτιάξετε εύκολα μαζί με το παιδί.
Πώς φτιάξαμε το παιχνίδι με τις χωρικές έννοιες
Χρησιμοποιήσαμε ρολό χαρτιού υγείας, έναν φελλό, χαρτόνι και ακρυλικό χρώμα ζωγραφικής. Ο Άγγελος, έβαψε με πινέλο το ρολό και εγώ δημιούργησα μία κυκλική τρύπα με ένα ψαλίδι. Με κόκκινο χαρτόνι έφτιαξα τη “μύτη” του πυραύλου και τα δύο του φτερά. Τέλος, εκτύπωσα και κόλλησα τον “αστροναύτη” πάνω στον φελλό. Έτοιμοι για διαστημικές περιπέτειες;
Πού βρίσκεται ο αστροναύτης;
Μετά από ένα μεγάλο διαστημικό ταξίδι, ο αστροναύτης με τον πύραυλό του, έφτασε στον ανεξερεύνητο πλανήτη. Αμέσως, βγήκε έξω και έστησε την κάμερα που είχε μαζί του, για να επικοινωνήσει με τους επιστήμονες της NASA στη γη. Δυστυχώς όμως, η σύνδεση δεν ήταν καλή, με αποτέλεσμα να μην ακούγεται καθόλου ήχος. Οι επιστήμονες λοιπόν, έβλεπαν πού βρισκόταν ο αστροναύτης αλλά δεν άκουγαν τίποτα από όσα τους έλεγε. Και πού να ξεραν τί μπλεξίματα είχε! Πρώτα πρώτα, τα κουμπιά του πίνακα ελέγχου στον πύραυλο άρχισαν να αναβοσβήνουν! Ο αστροναύτης, μπαινοέβγαινε στον πύραυλο, χωρίς να ξέρει τι πρέπει να κάνει. Μέχρι και στην μύτη του πυραύλου πήγε, για να δει αν υπάρχει κάποια βλάβη. Στη συνέχεια, άρχισε να τριγυρνάει γύρω από τον πύραυλο μήπως βρει κάποια βοήθεια και στο τέλος σκέφτηκε να...πατήσει όλα τα κουμπιά του πίνακα ελέγχου! Αυτή δεν ήταν καθόλου καλή ιδέα γιατί μετά από λίγο, ο πύραυλος απογειώθηκε χωρίς εκείνον μέσα!
Ας παίξουμε
Εκτυπώνουμε τις κάρτες και υποδυόμαστε τους επιστήμονες της NASA. Τραβάμε κάρτες εναλλάξ και ανακοινώνουμε την θέση που έχει κάθε φορά ο αστροναύτης. Σε κάθε περίπτωση, τοποθετούμε τον αυτοσχέδιο πύραυλο και τον αυτοσχέδιο αστροναύτη στη θέση που δείχνει η κάρτα που διαλέξαμε.
Τα μεγαλύτερα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν, αν θέλουν, να κόψουν και να τοποθετήσουν τις λέξεις με τις χωρικές έννοιες, δίπλα στις κατάλληλες κάρτες.
Επιπλέον, μπορούμε να παίξουμε την ιστορία, χρησιμοποιώντας τον αυτοσχέδιο πύραυλο και τον αυτοσχέδιο αστροναύτη. Στο τέλος, αφήνουμε το παιδί να συνεχίσει το “σενάριο” και να δώσει το δικό του “τέλος” ή την δική του “λύση” στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε.
Το εκτυπώσιμο παιδαγωγικό υλικό για τις χωρικές έννοιες διατίθεται εδώ.
Με την εγγραφή σας στο newsletter έχετε πρόσβαση στο ΔΩΡΕΑΝ παιδαγωγικό υλικό της βιβλιοθήκης του makeitconnected!